Cesta do hloubi světové hokejové velmoci, aneb peníze a moc v NHL

11. 08. 2019, 17:00 » Analýzy - Autor: Tomáš David

NHLportal.cz
(zdroj: NHLportal.cz)
TENTO ČLÁNEK BYL PRIMÁRNĚ URČEN ČLENŮM NAŠEHO KLUBU. PO DISKUZI S FANOUŠKY JSME SE VŠAK ROZHODLI DÁT TENTO K DISPOZICI NA UKÁZKU ZDARMA.

Vyzujte brusle, sundejte dresy a uvažte kravatu. Míříme totiž do hokejových kanceláří a v našem novém seriálu se seznámíme s nejdůležitějšími osobnostmi ligy od vlastníků, přes agenty až po nejpopulárnější hvězdné hráče. V prvním dílu se podíváme na zoubek zdrojům příjmů, konkrétně největším sponzorům.

Výluky v letech 2004-05 a 2012-13 byly sice bolestivé, zato pro navýšení příjmů naprosto klíčové. Od roku 2006 se celkový zisk zvedl z 2,27 mld. USD na 4,87 v roce 2018 (viz. níže přiložený graf). To je více než dvojnásobný nárůst. Největší skok byl přitom zaznamenán mezi lety 2017 a 2018 (nepočítáme-li výluku léta páně 2013 a poslední ročník 2018-19, jehož data by měla být kompletně zveřejněna až v listopadu tohoto roku), kdy nový celek Vegas Golden Knights zaplatil 500 000 000 babek za licenci.

Graf-1


Ruku v ruce s tím se značně zvýšily i hodnoty organizací. Zatímco před dvěma roky byla průměrná hodnota klubu NHL 594 milionů amerických dolarů, loni se poprvé v historii dostala přes šest stovek - na 630 mil. USD. Největší nárůst zaznamenali, světe div se, jako vítěz Stanley Cupu Washington Capitals (o 16%).

"Hokej je prostě v naší DNA. Jsme s ním spojeni jako korporace, jelikož pro každého z nás hodně znamená." - Jacquie Ryan

Díky čemu se příjmy ligy pohybovaly těsně pod pětimiliardovou hranicí? Zdroje jsou tři. Tím největším je bez pochyb prodej všeho druhu od lístků na zápasy, přes suvenýry až po občerstvení na stadionu (75,5% = 3,6 mld. USD). Druhým jsou vysílací práva především pro stanice NBC (Spojené státy) a Sportsnet (Kanada), které se na příjmech podílí 13 procenty, nebo-li 636 miliony amerických dolarů ročně. Zbytek (11,5% = 559,9 mil. USD) tvoří sponzoři. Ti do soutěže dávají stále více a více svých peněz (viz. níže přiložený graf).

Graf-2


V počtu sponzorů poté NHL předbíhá všechny ostatní velké americké ligy - NBA, MLB a NFL. Nejméně se v tomto ohledu daří basketbalu, jenž zaznamenal v tomto směru za posledních 12 let nárůst z 19 na 26, zatímco NHL z 19 na 40 (nejvíce ze všech čtyř lig). Absolutní příjmy má sice stále nejmenší, ovšem zdá se, že velké korporace nejraději investují právě do hokeje.

Zaměřeno na největší chlebodárce


"Hokej je prostě v naší DNA. Jsme s ním spojeni jako korporace, jelikož pro každého z nás hodně znamená," prozrazuje vice prezidentka marketingového oddělení bankovní společnosti Scotiabank Jacquie Ryan. Ta je absolutním číslem jedna v zemi javorového listu a svého postavení se jen tak nevzdá. Proč? Dle průzkumu má až 17 milionů Kanaďanů, to je téměř polovina (!) obyvatel, spojitost s hokejem. Buď jako hráči, trenéři či funkcionáři, nebo platící fanoušci. Jacquie Ryan věří, že lepší příležitost investovat se v Kanadě díky jeho celonárodní popularitě nenajde: "Hokej je základ pro Scotiabank i Kanaďany. Věříme, že mladí lidé jsou klíčem k budoucí prosperitě. Naše značka od začátku spolupráce s NHL (2007) vzrostla na dvojnásobek. "

V USA je číslem jedna firma Bridgestone. Ta využívá snahu ligy o pořádání různých významných událostí a již desetkrát sponzorovala zápas pod otevřeným nebem. Ten poslední na nový rok mezi Chicagem a Bostonem na stadionu Notre Dame.

"Fanoušci nyní mohou porovnávat Gordie Howea s Waynem Gretzkym či Sidney Crosbym." - zástupci SAP

Oproti dvěma předchozím sponzorům má statistický gigant SAP globální přesah a díky tomu se mohl stát sponzorem hokejových her v Číně a v Evropě. Pro NHL má však jinou primární funkci - digitalizuje všechna dostupné statistiky za více než stoletou historii soutěže. Úkol to nebyl lehký, protože 70% všech dat ze zápasů bylo archivováno na papíru. "Důvodem pro tento proces je, že fanoušci nyní mohou porovnávat Gordie Howea s Waynem Gretzkym či Sidney Crosbym. Pro hokejové fanoušky jsou statistiky mnohem důležitější než v ostatních sportech," uvádí SAP. Po významném rozšíření statistik, jejichž velkou část můžete najít i na našich stránkách, se zvedla návštěvnost oficiálního webu ligy o 25 procent a čas strávený na něm o 200 procent.

Spolupráce s SAP je zářným příkladem práce Gary Bettmana a jeho kolegů. Ten dokázal během své vlády od roku 1993 změnit soutěž z rozhádaného podniku na seriózní ligu, která dokáže nabídnout fanouškům prvotřídní služby. A není to pouze o SAP. Všichni velcí sponzoři jí zajišťují respekt v mnoha směrech - Apple, Bridgestone, Discover, Honda, Kraft Heinz, Molson, Pepsi co., SAP, Scotiabank, Tim Hortons. A s vyhlídkou na další velký příjem za přijetí Seattle ($650 mil. USD) vstoupí NHL do 20. let s velkým optimismem. Hlavní sponzoři totiž budou mít o další důvod navíc u nejrychlejší kolektivní hry planety zůstat.